Onderzoek: welke nieuwe domeinnaamextensies zijn echt populair?

Hoe populair zijn de nieuwe domeinnaamextensies (ngTLD) en hoeveel internetverkeer trekken ze aan? Om die vraag te beantwoorden wordt vaak verwezen naar websites zoals ntldstats.com, waar ruwe registratiecijfers worden verzameld.

In de tabellen van nTLDStats is .xyz met 4,8 miljoen geregistreerde domeinnamen de populairste extensie. Andere TLD’s, zoals .online, .top en .shop, volgen op grote afstand.

Het aantal domeinnamen dat geregistreerd is zegt natuurlijk weinig over de activiteit. Domeinnamen worden frequent geregistreerd zonder die aan een website te koppelen. Bovendien worden heel wat nieuwe domeinnaamextensies aangeboden aan bodemprijzen om die registratiecijfers te boosten.

Hoe zit het dan precies met die populariteit? Dataprovider onderzocht de 20 grootste nieuwe gTLD’s om te achterhalen hoe de vork in de steel zit.

Domeinnamen met website

Ook Dataprovider startte bij het aantal geregistreerde domeinnamen per extensie. Dat leverde een rangschikking op die nagenoeg identiek is aan die van nTLDStats.

Het bedrijf heeft vervolgens nagetrokken welke van die domeinnamen vasthangen aan een webpagina. Dat leverde een nieuwe top 3 op. Op kop staat .online met 41 procent domeinnamen die naar een website verwijzen, gevolgd door .tech (40 procent) en .store (37 procent).

Onder die websites bevinden zich veel tijdelijke of parkeerpagina’s. In sommige gevallen moet de actieve website nog gelanceerd worden, in andere blijft het bij zo’n placeholder. Dataprovider filterde die placeholders eruit om in te zoomen op websites die actief geüpdatet worden.

In de afbeelding hierboven zie je dat .online zijn nummer-één-positie behoudt en .store zelfs een plaatsje wint. Op de derde stek verschijnt verrassend .tokyo. Extensies zoals .website en .dev schuiven ook stevig op.

Internetverkeer naar websites

Dataprovider is tenslotte ook gaan kijken naar het verkeer naar websites. Het bedrijf heeft daarvoor een eigen index gebruikt, waarmee verkeer naar een bepaalde website vergeleken wordt met dat naar google.com.

Dat levert een interessante grafiek op van nieuwe domeinnaamextensies die weinig tot veel internetverkeer krijgen. Daarin zie je dat .dev het grootste aandeel van vaak bezochte domeinnamen heeft. Vervolledigen de top 3: .club en .tech.

Of Dataprovider rekening heeft gehouden met websites voor spamcampagnes die veel trafiek krijgen, is niet duidelijk. Omgekeerd kunnen kwalitatief sterke websites op een nieuwe gTLD (voorlopig) weinig verkeer krijgen. De analyse maakt in ieder geval duidelijk dat nieuwe extensies met een groot aantal domeinnamen niet per se voor veel actieve websites zorgen.

 

Bron afbeeldingen: Dataprovider.com